Nepoužívané auto neznamená nulové náklady. Jak se vyhnout pokutě?

Nepoužívané auto neznamená nulové náklady. Jak se vyhnout pokutě?

Myslíte si, že když auto nejezdí, nemusíte za něj nic platit? Omyl, který vás může přijít draho. I nepojízdné nebo sezónně odstavené vozidlo totiž podléhá zákonné povinnosti mít sjednané pojištění odpovědnosti. Pokud na to zapomenete a vůz není řádně odhlášený, může vás čekat nemilé překvapení ve formě sankcí. Přečtěte si, jak se jim vyhnout.

Povinné ručení u nepojízdného auta: Kdy musíte platit a kdy ne?

Mnoho majitelů vozidel se mylně domnívá, že když auto nejezdí, automaticky odpadá i povinnost platit povinné ručení. Z pohledu zákona je to ale jinak. Pokud je vozidlo stále registrované a nebylo oficiálně dočasně vyřazeno z provozu, platí pro něj stejná pravidla jako pro běžně používané auto, včetně povinnosti mít sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Nehraje roli, že auto stojí měsíce v garáži nebo na zahradě. Důležité je, že zůstává evidované a provozuschopné dle registru vozidel.

Pro ty, kdo vlastní starší nebo sezónní auto, může být tato povinnost zbytečnou finanční zátěží. Naštěstí existuje zákonná možnost, jak vozidlo z provozu dočasně odhlásit. Tento krok zahrnuje mimo jiné odevzdání registračních značek a malého technického průkazu na úřad, tzv. „uložení do depozitu“. Od tohoto okamžiku se na vozidlo již nevztahuje povinnost mít sjednané povinné ručení. Je ale nutné celý proces provést správně a včas, jinak hrozí sankce od České kanceláře pojistitelů.

Jak na správné odhlášení vozidla z provozu a čemu se vyhnout?

Pokud se rozhodnete vozidlo dočasně odhlásit z provozu, je důležité postupovat správně. Nejprve je třeba navštívit registr vozidel a přinést s sebou registrační značky (SPZ), malý technický průkaz a občanský průkaz. Formulář pro žádost o dočasné vyřazení je dostupný přímo na úřadě nebo online. Doba vyřazení není omezena. Vozidlo může zůstat mimo provoz několik měsíců i let. Důležité ale je, že po uplynutí 12 měsíců od vyřazení musíte úřadu nahlásit, kde se vozidlo nachází a k jakému účelu je uskladněno. Pokud tak neučiníte, hrozí trvalé vyřazení vozidla z registru.

Pokud je vozidlo vyřazeno déle než tři roky a během této doby si nezažádáte o zachování registračních značek a technického průkazu, úřad je může zlikvidovat. V praxi to znamená, že při opětovném uvedení vozidla do provozu dostanete nové značky. Tuto skutečnost si mnoho majitelů neuvědomuje a zbytečně tak přijdou o původní SPZ. Vyplatí se proto sledovat nejen termín jednoho roku, ale i tříletou lhůtu, pokud plánujete vozidlo v budoucnu znovu využívat.

Častou chybou je také to, že majitel přestane platit povinné ručení, aniž by vozidlo oficiálně vyřadil. V takovém případě mu může Česká kancelář pojistitelů zpětně naúčtovat příspěvek do garančního fondu, a to i za měsíce, kdy vozidlo fyzicky nejezdilo. Dalším opomenutím bývá neinformování pojišťovny o vyřazení vozidla. Pokud smlouvu nevypovíte nebo nepozastavíte, může běžet dál, i když pro to už není důvod. Po dočasném vyřazení vozidla z provozu je tedy vhodné zaslat pojišťovně potvrzení z registru vozidel jako doklad o zániku povinnosti platit pojištění. Předejdete tak případným nedorozuměním nebo nechtěnému pokračování smlouvy.

Chvilka nepozornosti může vyjít draho

Mít doma nepojízdné nebo sezónní vozidlo neznamená, že s ním zmizí i všechny povinnosti, právě naopak. Pokud není auto oficiálně vyřazeno z provozu, musíte za něj i nadále platit povinné ručení. Vyplatí se vědět, jak správně postupovat, a mít vše dobře zdokumentované.

Pokud si nejste jistí, zda je vaše vozidlo správně vyřazené nebo zda za něj zbytečně neplatíte, neváhejte využít kontakty na tomto webu. Pomohu vám projít aktuální stav, zkontrolovat pojistné smlouvy a najít řešení, které vám ušetří čas, peníze i starosti.

Ing. Radek Měřínský
Autor: Ing. Radek Měřínský

Finančnímu poradenství se věnuji od roku 2008. Obor informačních technologií, kterým jsem se zabýval do té doby mě naučil chápat problematiku do detailu a v souvislostech.

Až v roce 2011 jsem si v původní firmě uvědomil, že multi-level marketing do finančního poradenství nepatří. Ve většině případů poškozuje jak klienty, tak samotné poradce. Náš obor má v principu mnoho společného s prací advokátních kanceláří a přitom žádná z nich nefunguje jako MLM. Proto jsem byl u zrodu DELTA Finance, společnosti, kde poradci dostávají objektivní informace, netlačí na ně žádné uzávěrky a nejsou nuceni k tomu, aby „pod sebe vodili nové lidi“. Systém společnosti DELTA Finance tvoří kvalitní poradci, jejichž znalosti ocení především klienti.

Těší mě spolupracovat se skupinou profesionálních poradců. Většina školitelů od obchodních partnerů (bank, investičních společností, pojišťoven, penzijních fondů, …) v průběhu svého školení prohlásí, že s tak našlapanou skupinou se ještě nesetkali.

Ve volném čase se věnuji horským kolům, squashi, přátelům a život se snažím brát s nadhledem.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení